Målspårning i Google Analytics för e-handel

Målspårning & konverteringsmätning

Optimera resultatet av din webbplats eller e-handel genom korrekt och fullständig mätning av konverteringar.

Genom att tillämpa målspårning så kopplar man olika händelser till mål i webbstatistikprogram så som Google Analytics. Det kan exempelvis handla om att utlösa ett Mål eller konvertering i Google Ads, Facebook eller Google Analytics 4 när någon klickar på VD:ns telefonnummer eller e-postadress eller att en kund har skickat in en intresseanmälan för en bostad på en webbplats för ett fastighetsbolag.

Det är viktigt att mäta relevanta händelser på webbplatsen för att det skall gå att optimera och följa upp resultatet. Särskilt för sponsrad trafik så som Google Ads ökar avkastningen markant med korrekta uppsatta mål helst kopplade till monetära pengavärden.

Kanske har ditt företag problem med att korrekt spåra transaktioner eller händelser på en extern bokningsplattform för tjänster, events, stugbokning eller hotell så som exempelvis Bokadirekt.se, Moreflo Event, Clinicbuddy, Comers, Entry Event, DL Bookit, Kajabi, Tickster, Ticketmaster, R360, Bookspot.io/Outventures, WaiterAid, Compusoft, SynXis, Mews eller BookVisit, till Google Analytics, Google Ads, Google Analytics 4 (GA4) eller Matomo? Eller saknar korrekt spårning av vad som händer i en iFrame?

Står det (direct) / none som källa i Google Analytics-rapporterna för dina konverteringar eller saknas konverteringarna över huvud taget?

Kontakta VD, Erik Stenman Andersson för att få konsulthjälp inom Google Analytics, Målspårning och Google Tag Manager.

Vad är målspårning?

Målspårning innebär att i webbanalysverktyg så som Google Analytics koppla händelser på en webbplats till mål. Detta möjliggör effektivare uppföljning och optimering av avkastning för webbplatsen. Det ökar även avkastningen på annonsering genom Google Ads.

Spårning för välgörenhetsorganisationer och insamlingar

Optimest AB kan hjälpa er med spårning till Google Analytics eller Facebook av betalningar & gåvor via Swish i plattformar så som Octany eller liknande. Samt att säkerställa att ingen information samlas in innan godkännande från användarna samt att Google Consent Mode implementeras.

Webbspårning för utbildning och kurser

Optimest AB har erfarenhet av att implementera spårning i utbildningsplattformar så som LearnWorlds och Kajabi och kan spåra bokningar mot GA4, Google Ads, Meta eller andra plattformar.