Målspårning i Google Analytics för e-handel

Google Analytics Konsult

Behöver ni kompetent hjälp med implementering, kvalitetssäkring eller felsökning av Google Analytics-uppsättningar av en erfaren konsult? Optimest AB kan hjälpa er med detta. Vi har specialistkunskaper inom Google Analytics, Google Tag Manager och målspårning. Baserade i Uppsala med kunder över hela Sverige och internationellt hjälper vi våra kunder att bättre spåra och mäta resultatet av deras marknadsföring. Letar du efter ett företag som erbjuder tjänster inom Google Analytics har du hittat rätt.

Tjänster inom Google Analytics

Google Analytics implementering
Vi hjäper er att sätta upp korrekt mätning och spårning av trafik och relevanta händelser på och utanför webbplatsen.

Behovsanalys
Vi identifierar relevanta händelser och mål att implementera spårning för och skapar rapporter för er att ta del av.

Felsökning
Vet ni att datan i Google Analytics visar fel eller misstänker att något inte stämmer. I så fall kan vi hjälpa till med felsökning och fix av eventuella fel i Analytics. Kanske försvinner information om källa vid bokningar i en extern bokningsplattform? Detta kan vi lösa genom Cross domain tracking.

Utbildning i Google Analytics
Vill du eller ditt företag delta i en Google Analytics-utbildning? Utbildningen kan ske både digitalt via video samt i fysiskt format.

Varför behöver jag Google Analytics?

Troligtvis vet du som läser detta redan det men vikten av korrekt data och statistik är essentiellt för att fatta korrekta strategiska beslut. Troligtvis har ditt företag redan Analytics men kanske inte går igenom statistiken där regelbundet? I så fall vore det på sin tid med bättre spårning av den statistiken som är relevant för er verksamhet. Rapportering kring de relevanta mätvärdena kan med fördel sättas upp i Google Data Studio.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 är den senaste versionen av Google Analytics och den medför stora förändringar i arbetssätt samt insamlandet av data. Behöver du hjälp med uppsättning, analys eller råd kring mätning, webbanalys och mål med Google Analytics 4? I så fall bör du höra av dig!

Google Analytics-specialist

Kontakta VD, Erik Stenman Andersson för att snabbt få hjälp att möta era behov inom Google Analytics.

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är det mest använda statistikverktyget för webbanalys. Andra liknande verktyg är Adobe Analytics och Statcounter. Programmet analyserar och samlar in data kring sidvisningar och händelser på webbplatsen och presenterar dessa på ett lättillgängligt sätt.

Förutom sidvisningar och händelser spåras hur besökaren kom till webbplatsen vilket är mycket användbart för att mäta lönsamheten i marknadsföring. Med korrekt spårning i Google Analytics över konverteringar kommer all marknadsföring att kunna optimeras bättre för ökad lönsamhet.

Vad är Google Analytics 4?

Nya Google Analytics lanserades i mitten av oktober 2020 och är en stor uppgradering av Google Analytics. Den nya versionen är separat från tidigare egendomar och spårningen behöver därför i många fall ses över vid en migration till GA 4. Bland nyheterna i gränssnittet kan nämnas stöd för maskininlärning och prognostisering. Vyer är däremot något som försvunnit i den nya versionen.

Är Google Analytics gratis?

Ja, både Universal Analytics och nya Google Analytics 4 är gratis. Det finns en betalversion av Universal Analytics kallad Google Analytics 360 men i och med lanseringen av Google Analytics 4 som är gratis så finns mindre behov av denna betaltjänst.

Vad finns det för alternativ till Google Analytics?

Det finns flera alternativ till Google Analytics så som exempelvis Matomo (tidigare Piwik). Mer information om alternativ kommer i en kommande guide här på Optimest.se