För dig som annonserar på Bing/Microsoft Ads behöver du implementera Microsoft Consent Mode. Detta fungerar på ett liknande sätt som Google Consent Mode.
Microsoft Consent Mode är ett system för att skicka vilka samtycken som användaren givit till Microsoft och utifrån dessa samtycken sätts eller sätts inte olika kakor på användarens enhet.
Notera att du inte får köra spårning mot Bing för användare som inte godkänner det trots att du implementerar detta.
Hur undersöker man om Bing Consent Mode är implementerat korrekt?
Det enklaste sättet är att undersöka nätverksförfrågningarna som skickas från webbläsaren och titta på parametern asc. Om asc = G så innebär det att BCM är inställt till Granted.
Deadline för att implementera det är 5:e maj 2025.
Pris kan variera från ett antal tusen och uppåt beroende på komplexitet på befintlig spårning.
Kontakta Optimest för hjälp med implementering nedan.
Google introducerade i slutet av 2023 en ny version 2 av Google Consent Mode. Skälet till detta är främst ökat tryck från europeisk lagstiftning kring samtycken för spårning och kakor som finns i Digital Markets Act. Genom Consent Mode skickas data med till Google om vilka samtycken som användaren gar givit i en cookie banner […]
Behöver du hjälp med uppsättning och konfiguration av Google Tag Manager server-side? GTM server-side är GTM som tar emot data från en vanlig webbehållare för GTM och därifrån skickar data till exempel GA4 eller Facebook via CAPI. Fördelar med att använda GTM via server är bland annat: Kontakta Erik Stenman Andersson för hjälp med uppsättning […]